林冠英作为秘书长的最后一次演讲

Ini adalah ucapan terakhir saya sebagai Setiausaha Agung dan saya berterima kasih atas semua sokongan yang diberikan parti kepada saya. Saya berbangga kerana sepanjang tempoh saya sebagai Setiausaha Agung , DAP telah mentransformasi daripada bercita-cita menjadi parti pembangkang terbesar kepada bercita-cita menjadi kerajaan seterusnya. Kita telah menunjukkan bahawa DAP mampu mentadbir Malaysia.

Saya berbangga kerana kita berjaya memupuk dua generasi pemimpin DAP seterusnya yang akan meneruskan legasi kumpulan pertama pemuda dan pemudi yang mengasaskan parti kita 56 tahun lalu. Saya bangga kerana saya menyerahkan DAP yang lebih kuat kepada Setiausaha Agung yang seterusnya kerana DAP kini merupakan parti terbesar di Parlimen. DAP amat bersyukur kerana kita mempunyai pemimpin generasi pertama kita Saudara Lim Kit Siang yang masih bersama kita untuk membimbing kita dengan kebijaksanaan dan pandangan beliau.

Saya akan menyokong Setiausaha Agung yang baharu dan bekerjasama dengan generasi baharu pemimpin DAP untuk membina parti kita, dan bekerjasama dengan rakan sekutu yang berfikiran sama demi sebuah Malaysia untuk rakyat Malaysia yang lebih baik. Kita mahu Setiausaha Agung baharu nanti berjaya supaya parti ini boleh terus berkembang

This will be my final speech as Secretary General and I am grateful for all the support the party has given to me. I am proud that through my tenure as Secretary General, DAP has transformed itself from aspiring to be the largest opposition party to aspiring to be the next government. We have shown that DAP is capable of governing Malaysia.

I am proud that we managed to nurture the next two generations of DAP leaders who will continue the legacy of the first batch of young men and women who founded our party 56 years ago. I am proud that I handed over a stronger DAP to the next Secretary General because DAP is now the largest party in Parliament. DAP is very grateful that we have our first generation leader Saudara Lim Kit Siang still with us to guide us with his wisdom and his insights.
I will support the new Secretary General and work together with the new generation of DAP leaders to build our party, and to work with like-minded allies for a better Malaysian Malaysia. We want the new Secretary General to succeed so that the party can grow.

这将是我作为秘书长的最后一次演讲,我在此感谢党一直以来对我的支持。在我任期内,行动党从有志成为最大反对党,转变为放眼成为下一届政府,我对此深感自豪。我们已经证明了行动党有能力治理马来西亚。
我很自豪,我们成功培养了接下来两代的行动党领袖,他们将继承56年前创党时期首批年青男女的愿景。我很自豪,我把一个更强大的行动党交给下一任秘书长,因为行动党现在是国会最大党。行动党非常感谢我们的第一代领袖林吉祥同志仍然与我们同在,运用他的智慧和见解指导我们。

我将支持新任秘书长,与新一代行动党领袖共同建设我们的政党,并与志同道合的盟友一起为更美好的马来西亚人的马来西亚而努力。我们希望新任秘书长继续带领党,向前发展。